Otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych w 2025 r.
Otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych w 2025 r.

Zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy Wąchock z dnia 13 maja 2025 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych w zakresie ochrony i promocji zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałania patologiom społecznym (w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii), kultury fizycznej, działań
na rzecz osób niepełnosprawnych oraz kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w 2025 r.
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), art. 4 ust. 1, art. 5 ust. 4, art. 11 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.) i w związku
z uchwałą nr IX/42/2024 Rady Miejskiej w Wąchocku z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Wąchock z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2025 rok” (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego z 2024 r. poz. 4339) zarządzam, co następuje:
§ 1
Ogłaszam otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych w zakresie ochrony i promocji zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałania patologiom społecznym (w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii), kultury fizycznej, działań na rzecz osób niepełnosprawnych oraz kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w 2025 r.
§ 2
Zlecenie realizacji zadań publicznych nastąpi w formie powierzenia lub wsparcia realizacji zadań wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
§ 3
Ogłoszenie w sprawie otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu ochrony i promocji zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałania patologiom społecznym (w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii), kultury fizycznej, działań na rzecz osób niepełnosprawnych oraz kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w 2025 r. stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 4
Ogłoszenie stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia zamieszcza się na stronie internetowej i stronie Biuletynu Informacji Publicznej Miasta i Gminy Wąchock oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Wąchocku.
§ 5
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Wąchock.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Burmistrz Miasta i Gminy Wąchock
Robert Janus

BURMISTRZ MIASTA I GMINY WĄCHOCK OGŁASZA OTWARTY KONKURS OFERT NA REALIZACJĘ W 2025 R. ZADAŃ PUBLICZNYCH
Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.)
Zakres | Rodzaj zadania | Wysokość środków na dotację w 2025 r. | Termin realizacji zadania | Wysokość przyznanych dotacji w 2024 r. |
Ochrona i promocja zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym (w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii) | 1. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie zajęć rekreacyjno – sportowych na obiektach użyteczności publicznej na terenie gminy Wąchock oraz organizacja turniejów i rozgrywek sportowych na terenie gminy. 2. Zagospodarowanie czasu wolnego osób dorosłych z rodzin dysfunkcyjnych poprzez organizację spotkań lub imprez o charakterze artystyczno – kulturalnym wraz z działaniami profilaktycznymi. | 35.000,00 zł | 1 lipca – 30 listopada 2025 r. | 21 825,40 zł |
4000 zł | ||||
Kultura fizyczna | 1. Upowszechnianie sportu wśród dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób niepełnosprawnych. 2. Organizacja imprez sportowych promujących kulturę fizyczną i osiągnięcia sportowe regionu. | 2.500,00 zł | 1 lipca – 30 listopada 2025 r. | 0 zł |
Działania na rzecz osób niepełnosprawnych | 1. Promowanie aktywnego trybu życia osób starszych i niepełnosprawnych poprzez organizowanie czynnego spędzania wolnego czasu. 2. Opieka i rehabilitacja osób niepełnosprawnych. | 2.500,00 zł | 1 lipca – 30 listopada 2025 r. | 0 zł |
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 1. Organizowanie konkursów, imprez, przeglądów, pikników oraz innych form służących rozwojowi działalności kulturalnej. 2. Wspieranie amatorskiego ruchu artystycznego, twórczości ludowej, twórczości dzieci i młodzieży oraz dorosłych mieszkańców gminy. 3. Wydanie niskonakładowych niekomercyjnych publikacji w postaci drukowanej lub innych technik zapisu obrazu służących upowszechnianiu walorów historii, tradycji i kultury gminy Wąchock. 4. Organizowanie rajdów i gier terenowych dla dzieci i młodzieży z terenu gminy Wąchock tematycznie związanych z historią miasta i regionu. 5. Popularyzacja tradycji, historii i dziedzictwa kulturowego gminy Wąchock poprzez przedsięwzięcia służące dokumentowaniu wydarzeń kulturalnych, organizowanych na terenie gminy przez szeroko rozumiane formy audiowizualne (np. filmy, wystawy fotograficzne, prezentacje multimedialne). | 2.500,00 zł | 1 lipca – 30 listopada 2025 r. | 2500 zł |
- SPOSÓB I WARUNKI PRZYGOTOWANIA OFERTY
- Oferty na realizację wymienionych zadań należy składać osobiście za potwierdzeniem odbioru w Urzędzie Miasta i Gminy w Wąchocku przy
ul. Wielkowiejskiej 1 lub za pośrednictwem poczty (decyduje data wpływu do Urzędu) w zaklejonych kopertach opatrzonych pieczęcią organizacji, oznaczonych napisem „Otwarty konkurs na realizację zadań pożytku publicznego” w nieprzekraczalnym terminie do dnia 6 czerwca 2025 r. do godz. 14.00. Oferta konkursowa powinna być sporządzona na druku stanowiącym załącznik nr 1 do Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu ds. Pożytku Publicznego
z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań
z wykonania tych zadań (t.j. Dz. u. z 2018 r. poz. 2057) – druk do pobrania na stronie BIP w zakładce zadania publiczne. - Ofertę należy sporządzić z dużą starannością poprzez dokładne wypełnienie wszystkich rubryk pismem maszynowym lub komputerowym. W miejsca, które nie odnoszą się do oferenta należy wpisać „nie dotyczy”.
- Wszystkie poprawki lub zmiany w tekście oferty muszą być parafowane przez osobę podpisującą ofertę. Oferentowi nie wolno dokonywać żadnych zmian
w układzie wyznaczonym wzorem oferty. - W przypadku załączników składanych w formie kserokopii, każda strona powinna być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione. Jeżeli osoby uprawnione nie dysponują pieczątką imienną każda strona winna być podpisana pełnym imieniem i nazwiskiem (czytelnie) z zaznaczeniem pełnionej funkcji. Każda strona winna być również opatrzona datą potwierdzenia za zgodność.
- Oferta powinna być spięta w sposób zapobiegający dekompletacji.
- Oferta nie może dotyczyć zadania, na realizację którego organizacja otrzymała z innego tytułu środki finansowe z budżetu gminy.
- Oferta musi obejmować zadanie zgodne z celami statutowymi organizacji oraz z ogłoszonym konkursem.
- Wynagrodzenia wraz z pochodnymi osób biorących udział w realizacji zadania publicznego nie mogą przekroczyć:
- w przypadku zadań zakresu ochrony i promocji zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałania patologiom społecznym (w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii) – 50% wartości otrzymanej dotacji;
- w przypadku pozostałych zadań – 20% wartości otrzymanej dotacji.
- Wyżywienie dla uczestników realizowanego zadania nie może przekroczyć 10% wartości otrzymanej dotacji.
- Oferta składana z zakresu ochrony i promocji zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałania patologiom społecznym (w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii) na zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie zajęć rekreacyjno – sportowych na obiektach użyteczności publicznej na terenie gminy Wąchock oraz organizację turniejów
i rozgrywek sportowych na terenie gminy musi spełniać następujące warunki: - oferta zajęć powinna być adresowana dla dzieci i młodzieży z różnych grup wiekowych;
- zajęcia powinny obywać się w szczególności w Miejsko – Gminnym Ośrodku Kultury w Wąchocku i podległych mu Wiejskich Domach Kultury oraz
w halach sportowych; - zajęcia powinny być organizowane w okresie wakacji letnich w wymiarze, co najmniej 4 godzin dziennie przez minimum 2 tygodnie.
- Jeden oferent może złożyć tylko jedną ofertę w danym zakresie.
- ZAŁĄCZNIKI DO OFERTY
- odpis z właściwego rejestru (jeżeli jest inny niż KRS) lub inny właściwy dokument stanowiący o podstawie działalności oferenta;
- w przypadku wyboru innego sposobu reprezentacji, niż wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego rejestru dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu oferenta;
- kopia aktualnego statutu.
- KRYTERIA OCENY FORMALNEJ
Oferta uznana jest za poprawną i kompletną, jeżeli:
- złożona jest przed podmiot uprawniony do złożenia oferty;
- złożona jest w terminie określonym w ogłoszeniu konkursowym;
- złożona jest na właściwym formularzu;
- jest prawidłowo wypełniona;
- podpisana jest przez osoby uprawnione;
- dołączone zostały wszystkie wymagane załączniki i potwierdzone za zgodność z oryginałem;
- złożona oferta jest jedyną ofertą złożoną przez oferenta na dane zadanie;
- koperta została opisana zgodnie z warunkami konkursowymi;
- wnioskowana wysokość dotacji nie jest wyższa niż wysokość środków finansowych zaplanowanych na dane zadanie.
Do oceny merytorycznej zakwalifikowane będą oferty, które zostaną pozytywnie ocenione pod względem formalnym.
- KRYTERIA OCENY MERYTORYCZNEJ
- Ocena możliwości realizacji zadania (max. 35 pkt):
- posiadany sprzęt (max. 5 pkt);
- zgodność zadania z celami statutowymi organizacji oraz zgodność zaplanowanych w ofercie działań z treścią ogłoszenia o otwartym konkursie ofert (max. 10 pkt);
- wykorzystanie bazy sportowej/budynków lub obiektów użyteczności publicznej na terenie gminy Wąchock (max. 10 pkt);
- zasoby kadrowe oferenta oraz kwalifikacje osób, przy udziale których oferent będzie realizował zadanie (max. 10 pkt).
- Ocena kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania (max. 30 pkt):
- kosztorys zawierający rodzaj kosztów i ich zasadność (max. 5 pkt);
- wkład rzeczowy, osobowy w tym świadczenia wolontariuszy i praca społeczna członków (max. 10 pkt);
- uwzględnienie innych źródeł finansowania (max. 15 pkt).
- Liczba osób objętych zadaniem i jego celowość (max. 10 pkt):
- dostępność realizowanego zadania dla mieszkańców (max. 5 pkt);
- cel zadania (max. 5 pkt).
- Ocena dotychczasowej współpracy z samorządem (max. 15 pkt).
- Doświadczenie w zakresie realizacji podobnych zadań publicznych (max. 10 pkt).
WARUNKIEM ZAKWALIFIKOWANIA OFERTY DO FINANSOWANIA/DOFINANSOWANIA W RAMACH NINIEJSZEGO KONKURSU JEST UZYSKANIE PRZEZ NIĄ MINIMUM 50% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO ZDOBYCIA NA ETAPIE OCENY MERYTORYCZNEJ.
- TERMINY ROZSTRZYGNIĘCIA KONKURSU
- Oferty konkursowe będą rozpatrywane i opiniowane przez komisję konkursową.
- Posiedzenie komisji odbędzie się w dniu 9 czerwca 2025 r. o godz. 10.00 w Urzędzie Miasta i Gminy w Wąchocku, ul. Wielkowiejska 1 pok. 11
Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi do dnia 18 czerwca 2025 r.
- Wyboru ofert dokona Burmistrz na podstawie ocen komisji konkursowej. Podstawą do zawarcia pisemnej umowy z podmiotami, których oferty zostały wybrane jest protokół zatwierdzony przez Burmistrza.
- Złożenie oferty konkursowej nie jest jednoznaczne z otrzymaniem dotacji.
- Wysokość przyznanej dotacji może być niższa od wnioskowanej.
- Od decyzji Burmistrza w sprawie wyboru ofert i udzielania dotacji nie stosuje się trybu odwołania.
- Wyniki konkursu zostaną podane do wiadomości publicznej poprzez zamieszczenie stronie internetowej i stronie Biuletynu Informacji Publicznej Miasta
i Gminy Wąchock oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy Wąchocku przy ul. Wielkowiejskiej 1. - Ogłaszający unieważnia konkurs ofert jeżeli:
- nie złożono żadnej oferty lub żadna ze złożonych ofert nie spełnia wymogów zawartych w ogłoszeniu. Informację o unieważnieniu konkursu podaje się do publicznej wiadomości w sposób określony w pkt 7.
- WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ PUBLICZNYCH
- Środki finansowe przyznane organizacjom pozarządowym w ramach dotacji nie mogą być przeznaczone na finansowanie:
- budowy oraz zakupu nieruchomości gruntowych, budynków i lokali, dzierżawy gruntów;
- działalności gospodarczej, politycznej i religijnej;
- pokrycia deficytu działalności organizacji;
- wstecznego finansowania projektów;
- utrzymania biura organizacji oraz wynagrodzeń statutowych;
- zobowiązań powstałych przed datą zawarcia umowy o udzielanie dotacji;
- prac remontowo – budowlanych w części niedotyczącej realizowanego zadania;
- podatków, ceł i opłat skarbowych, opłat leasingowych oraz zobowiązań z tytułu otrzymanych kredytów, kar i mandatów.
- Dopuszcza się dokonywanie przesunięć w wysokości nie większej niż 10% pomiędzy poszczególnymi rodzajami kosztów określonych w kalkulacji przewidywanych kosztów.
- Szczegółowe i ostateczne warunki realizacji, finansowania i rozliczania zadań będą określać umowy zawarte pomiędzy gminą a wyłonionymi oferentami.
- Podmioty dotowane po zakończeniu realizacji zadań zobowiązane są do przedstawienia sprawozdania z wykonanego zadania zgodnie z załącznikiem nr 5 do Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu ds. Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (t.j. Dz. u. z 2018 r. poz. 2057) – druk do pobrania na stronie BIP w zakładce zadania publiczne.
PLIKI DO POBRANIA: